Kadiri Yolu

Şehadeti Bozan Haller

Şehadeti Bozan Haller


İslam'ın kapısına gelen Tevhid ile içeri girebilir. Çünkü işin başı ortası ve sonu tevhittir. Müslüman kelime-i Tevhitten nasibi kadar İslam'dan nasibini alır.

Kelime-i Şehadet bir takva kelimesidir. O hayırlı bir ağaçtır ve yerleştiği kalbi aydınlatması nispetinde netice alır. Bütün ibadet ve zikirlerin emroluş sebebi kalbin aydınlatılmasıdır.

Buhari, Ebu Hureyre radiyallahu da şu şekilde rivayet etmiştir ey Allah'ın resulü kıyamet günü şefaatin de en fazla Mesut olacak kimdir diye sordum hadis öğrenmeye olan düşkünlüğünü bildiğimden bu konu hakkında bana ilk soru soracak olan sen olacağını tahmin etmiştim kıyamet günü şefaatim ile en fazla Mesut olacak kişi Halis olarak samimiyetle ve kalben “La İlahe İllallah” diyen kimsedir buyurdu.

Allahu Teala şöyle buyurmaktadır: Allah, “Benden başka ilâh yoktur. Öyle ise bana karşı gelmekten sakının” diye (insanları) uyarmaları için emrini içeren vahiy ile melekleri kullarından dilediğine indirir. Nahl 2

Buhari ve Müslim, Ebu Zer Gifari (r.a)'den rivayet etmişlerdir: "Bir gece dışarı çıkmıştım. Resulullah (a.s)'ın yalnız başına yürüdüğünü gördüm. Yanında hiç kimse yoktu. Yürürken yanında bir kimsenin bulunmasını istemediğini sandım. Ayın gölgesinde (ay ışığının vurmadığı tarafta) yürümeye başladım. Bir ara döndü ve beni gördü. "Oradaki kimdir?" buyurdu. "Ebu Zer! Allah beni sana feda etsin" dedim. "Ey Ebu Zer, gel!" buyurdu. O'nunla beraber bir süre yürüdüm." Allah'ın kendilerine hayır verdiği ve bu maldan sağına soluna, önüne arkasına bolca infak ederek malını hayır ve ibadet yolunda sarf edenlerin dışında, (dünyada) fazla (mal) toplayanlar, kıyamet günü (sevabı) az olanlardır" buyurdu.

Bir süre daha O'nunla beraber yürüdüm. Bana: "Yanına dönünceye kadar burada otur!" buyurdu. Beni etrafında taşlar bulunan bir düzlüğe oturttu ve: "Yanına dönünceye kadar burada otur!" buyurdu. Taşlık içinde hızla yürüyüp gözden kayboldu. Bir süre beni (orada) yalnız bıraktı. Gittiği yerde kalmayı uzatmıştı. Daha sonra O'nun şöyle diyerek geldiğini duydum: "Hırsızlık ve zina yapsa da mı?" Yanıma geldiğinde dayanamayıp sordum: "Ey Allah'ın Peygamberi! Allah beni sana feda etsin. Taşlık tarafından gelirken kiminle konuşuyordun? Kimsenin sözüne cevap verdiğini işitmedim." 

"O, Cebrail (a.s) idi. Taşlık tarafında bana tebliğde bulundu ve: "Ümmetini müjdele. "Kim Allah'a ortak koşmadan ölürse, cennete girecektir," dedi. Ben de: "Ey Cebrail! Hırsızlık ve zina yapsa da mı?" dedim. O ise, "Evet" dedi" buyurdu. "Ey Allah'ın Resulü! Hırsızlık ve zina yapsa da mı?" dedim. Hz. Peygamber  (a.s): "Evet" dedi. "Hırsızlık ve zina yapsa da mı?" dedim. "Evet, içki içse de" buyurdu." (Buhari (11/260) 81- Kitabu’r Rikak. 13- fazla yapanlar az yapanlar babı. Müslim (2/688) 12 - Kitabu’z Zekat, 9- Sadakayı teşvik babı)

Nefislerimizi sürekli gözetim ve denetleme altında tutmamızın ne derece önemli olduğuna işaret açısından şu sahih hadis i şerif çok güzel ifade etmektedir. “Kul, hiç önemsemeden Allah’u Teâlâ'yı kızdıracak bir söz söyler, ancak bu yüzden yetmiş güz cehennemde kalır.” Buhari (11/30s) 81-Kitabu’r Rikak. 23;Tirmizi S) 37-Kitabu Zud 10

Yüce Allah şöyle buyuruyor: “İman ettikten sonra küfre düşüp sonra küfürlerinde ileri gidenlerin tevbeleri kabul edilmez.” (Ali imran:90)
“Onlar yoldan sapınca, Allah da onların kalplerini saptırmıştı.” (Saff Süresi:5)
“Onunla saptırdığı yalnız fasıklardır ki, onlar Allah’la yapılan sözleşmeyi (ahdi), kabulden sonra bozarlar. Allah’ın birleştirilmesini buyurduğu şeyi ayırırlar ve yeryüzünde bozgunculuk yaparlar. Zarara uğrayanlar işte onlardır.”(Bakara Süresi 26-27)


Şehadeti bozan şeyler hakkında kısaca bahsedelim;

  1.  İnsanın alenen işlediği küfür ve dinden dönme hali
  2.  Allah’ın varlığını inkar etmek
  3.  Allah’ın kemal sıfatlarından herhangi birini kabul etmemek
  4.  Allah’ın uzak olduğu bir şeyle Onu vasfetmek
  5.  Allah’ın üçün üçüncüsü olduğunu söylemek
  6.  Allah’ın bir bedenin olduğunu söylemek veya ilmi ile her şeyi kuşatmadığını söylemek
  7.  Allah’ın çocuklarının ve eşlerinin olduğunu yardımcısının bulunduğunu ileri sürmek
  8.  Allah’ın yorulduğunu acizlik çektiğini ifade edecek söylevlerde bulunmak
  9.  Haklarında kesin bilgi olan peygamberleri veya bunlardan birini inkar etmek,
  10.  Hz. Muhammed(sav) peygamberliğinin son peygamber olduğuna inanmak
  11.  Kıyamet günü tekrar dirilmeye bedenlerin tekrar ruhlara iade edileceğine inkar etmek
  12.  Cennet ve Cehennemin  inkar edilmesi
  13.  Meleklerin, Cinlerin, Vahiy yolu ile gelen kitapların ve kuranı kerimin ayetlerinin inkarı
  14.  Namaz, Oruç, Zekat, Hac, zina, İçki içmenin hakkında belli olan nasların inkar edilmesi
  15.  Küfür inançlarının sözlerini kabul edip tasdiklemek,
  16.  Herhangi bir zorlama olmadan  küfre işaret eden semboller takmak, Mushaf’ı parçalamak, pisliğe atmak
  17.  Heykellerin, putların karşısında secdeye kapanmak
  18.  Hayır ve Şerrin Allah’tan olduğunu ve Allah'u Teâlâ'nın dilediğine verme, dilediğine vermeme gücüne sahip olduğunu kabul etmemesi.
  19.  Allah’tan başkasının, mutlak anlam da emir ve yasak koyma, helal ve haram kılma, mutlak manada bir şeriat (hayat düzeni) belirleme hakkının olduğunu ileri sürmek
    Yüce Allah söyle buyuruyor
    “İyi bilin ki, yaratma ve emir yalnız Allah’ındır.” (Araf :54)
    “Hüküm ancak Allah’ındır.” (Yusuf:67)
  20.  Dünya hayatını ahirete tercih etmek, ahireti inkar anlamında tek gaye olarak dünyayı seçmek. Yüce Allah şöyle buyuruyor: “Uğrayacakları çetin azaptan dolayı vay kafirlerin haline. Onlar dünya hayatını ahirete tercih ederler.” (İbrahim:2-3)
  21. Allah’ın haram kıldığı bir şeyi helal saymak, helal olmasını istemek veya müctehid imamlar arasında helal olduğu konusunda herhangi bir ihtilaf bulmayan bir şeyi haram saymak.
    Yüce Allah şöyle buyuruyor:
    “Dilinizin yalan üzere vasfetmesiyle, “şu haram, bu helaldir” demeyin. Çünkü Allah’a karşı yalan uydurmuş olursunuz. ” (Nahl:116)
  22.  Küfür ve nifak ehline sevgi besleyip iman ve tevhid ehlinden hoşlanmamak
    Yüce Allah şöyle buyuruyor:
    “Ey iman edenler, yahudileri ve hırıstiyanları kendinize dost edinmeyin. Onlar ancak birbirlerinin dostudurlar…” (Maide:51)
  23.  Fıkıhçıların konu ile ilgili açıklamalarına göre, Allahu Teala’nın indirdiğinden başka bir şey ile hükmetmek de şehadete ters düşen şeylerdendir.

Müslim, Ebu Hureyre (r.a)’den rivayet etmiştir: “Resulullah (a.s) bir mezarlığın yanına gitti ve şöyle buyurdu:” Ey mümin insanlar yurdundaki topluluk, size selam olsun (es selamu aleykum). İnşallah biz de size kavuşacağız. İsterdim ki, biz de kardeşlerimizi görmüş olsaydık.” yanındakiler, Resulullah (a.s)’a: “Biz senin kardeşleriniz değil miyiz?, ey Allah'ın Resulü!” diye sordular. Resulullah (a.s) şöyle buyurdu.” Siz benim ashabımsınız. Kardeşlerimiz ise henüz gelmemiş olanlardır.”
Sahabeler: “Senin ümmetinden henüz gelmemiş olanları nasıl tanıyorsun, ey Allah’ın Resulü?” diye sordular:

“Şimdi bakın, bir adamın, başka hiç bir renk karışmamış şekilde tamamen siyah atların arasında, alınları ak ve ayaklarında beyazlık bulunan atları olsa, bunları tanımaz mı?” diye sordu.

Sahabiler: “Evet, tanır ey Allah’n Resulü” diye cevap verdiler. Bunun üzerine Resulullah (a.s) da şöyle buyurdu:
“İşte onlar da, aldıkları abdest dolayısıyla alınları ak ve ayakları beyaz olarak (kıyamet gününde) gelirler. Ben onlardan önce Havz’in (‘Havz-i Kevserin başına giderim. Bazı kimseler yolunu kaybetmiş hayvanların uzaklaştırılmaları gibi, Havz’ın başından uzaklaştırılırlar.

Ben: “Nereye, gelin” derim. Bunun üzerine: “Onlar senden sonra (dini) değiştirdiler” denilir.

Bu kez ben de: “Uzaklaşın, uzaklaşın” derim.” Müslim (1i218) 3-Kitabu’t Tahare.

Muhammed (a.s) ümmetinin geneli içerisinde bitadçiler de, fasıklar da, mürtedler (dinden dönenler) de ortaya çıkmıştır. Bu konuda yazılacak çok konu başlığı bulmak mümkündür. Kişi söz ve amellerinin sıkı bir takipçi ancak dinin emir ve yasaklarını öğrenmesi ile mümkün olacaktır.

Şehadeti bozan şeyler çeşit çeşittir. Bunlardan bazıları inançla, bazıları hareket ve işle bazıları sözle ilgilidir.

Allah inancına girenler şu şekilde sıralanabilir:

Şanı yüce olan yaratıcı inkar etmek, O’nun kemal sıfatlarından herhangi birini kabul etmemek, onu kendisinde olmayan şeylerle vasfetmek, Allah üçüncünün üçüncüsü olduğunu yahut onun maddi bir bedeni olduğunu veya ilmiyle her şeyi kuşatmadığını, çocuğunun, eşinin, ortağının ve yardımcısının bulunduğunu ileri sürmek. Hak Teala’yı cehalet, acizlik, yorulma gibi şanına yakışmayacak herhangi bir sıfatla vasfetmek gibi. Hak Teala bütün bu iddialardan uzak ve ulutur

Peygamber inancına giren ve şehadeti bozan şeyleri de şöyle sıralayabiliriz:

Haklarında peygamberlik konusunda kesin bilgi ulaşmış olan peygamberleri veya bunlardan sadece birini inkar etmek. Hz. Muhammed Aleyhisselam'ın insanların tümüne gönderilmiş bir peygamber veya peygamberlerin sonuncusu olduğuna inanmamak…

Vahiyle bildirilenlere inanma konusunda şehadeti bozan şeyler:

Kıyamet gününde yeniden dirilme olacağını, bu dirilmenin hem ruh hem de bedenle olacağını inkar etmek. Ahiretteki nimetlerin de, azabında ruha ait olduğunu, bunların bedenle bir ilgisinin olmayacağını ileri sürmek.

Melekleri, cinleri ve vahiy yoluyla bildirilmiş semavi kitapları, Kuran'ı Kerim’in tamamını veya Kur'an'ın sadece bir ayetini inkar etmek…

İslam'ın beş farzı (şartı) arasında yer alan şeylerden birini inkar etmek de şehadeti bozan şeylerin inançla ilgili olanları arasındadır.

Kur'an-ı Kerimde yer alıp nasıl bir anlam taşıdığı, neyin kastedildiği açık seçik bir şekilde anlaşılan, anlamı ve delalet ettiği hakkında ihtilafı bulunmayan naslar hususunda icma ile haramlığına hükmedilmiş olan bir şeyi helal saymak şehadeti bozar.

İman ve İslam'ın esaslarından biri ile alay etmek küfür sözleri arasındadır. İslam'ın insana mutluluk ile huzur veremeyeceği ve bir hayat nizamı olamayacağını düşüncesini taşımak ve söylemek küfür sözleridir. Allahu Teala’nın adaletine, hükmüne, gücünün her şeyi kapladığına itiraz etmek ve Allah Teala’nın zulmettiği iddiasında bulunmak da küfürdür.

İnsanı küfre götüren hareketlere örnek olarak herhangi bir zorlama maruz kalmadan küfüre işaret eden bir sembolü üzerinde taşımak veya takmak, Mushaf'ı küçümseyerek parçalamak ve pislikler içine atmak yahut bir puta secde etmek, insanı küfre götürür. Şehadet davasına ters düşen itikadi anlamda Allahu Teala'dan başkasına tevekkül edip güvenmek, İnsan hissedilen ve edilmeyen, üzerindeki tüm nimetlerin Allah'ın ona bir ihsanı olduğunu kabul etmemesi, Başımıza gelen bir şeylerin Allah’tan olduğunu ve Allah’ın dilediğine verme, dilediğine vermeme gücüne sahip olduğunu kişinin kabul etmemesi vb…

İslam dairesi içinde kalmak kişinin amellerini ve dilini dinin emir ve yasakları içinde tutması ile mümkün olur. Söz ve amellerle dinin haram kıldığını helal kabul ederse, İslami kaynaklarda zorunlu olan bir temel bilgiyi kabul etmeyen kişi dinden çıkmış olur.

Post a Comment

İçinizde olan güzellik her zaman yazılarınıza ve dilinize aşkla dökülsün...

أحدث أقدم

Öne Çıkanlar

Nefs