Kadiri Yolu

Meleklere İman


بِسْــــــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم



Meleklere İman




Meleklerin mana ve hakikati, cinsleri, sıfat ve özellikleri hakkında Ehli Sünnet alimlerinin Kur’an-ı Kerim ve Peygamberimiz (ﷺ)’in sahih hadislerine dayanan ortak görüşleri, her Müslümanın inanması gereken melek anlayışını ortaya koymaktadır.

Vasıfları ve görevleri Kuran-ı Kerim’in pek çok ayetlerinde tafsili olarak anlatılan meleklere iman etmek, İslam’da iman esaslarından biridir. Bu inanç, İslam dininin inanç sistemi arasında çok önemli bir yer işgal eder. Çünkü melekler; Rab Teâlâ’nın insanlara bir lütfu ve keremi sayılan “peygamberlik müessesesi”nin temeli olan Allah’ın “ilahi vahyini”, görülmeyen gayb aleminden, insanlara, onlar arasından seçilen peygamberlere indiren “Allah’ın ilahi elçileri” dir.

Melekler, yaratılan bu alemin, göklerde ve yeryüzünde nizam ve intizamını sağlayan Allah’ın ruhani yaratıkları, insanları koruyan, onlara hayrı ve iyiliği ilham eden, yaptıkları işleri yazan şerefli katipler, nurani yüce varlıklardır.

Bu esasa göre, vahye ve peygamberliğe, hatta ahirete ve gaybiyyat denilen “ahiret ahvali” ne, Cennet ve Cehenneme inanmak ancak meleklere iman etmekle mümkün olur. O halde peygamberlere ve onlara indirilen semavi kitaplara inanmadan önce, onlara peygamberliği getiren, vahyi ve kitapları indiren “meleklerin varlığına” kesin olarak inanmak lazımdır.

Bu bakımdan, “meleklere iman”, “peygamberlere iman” demektir. Melekleri inkar ise, peygamberliği de inkar sayılır. İşte bu sebepledir ki, meleklere iman; “iman esasları” arasında “Allah (c.c)’a iman”dan sonra yer almıştır. Nitekim Kuran-ı Kerim’de; Allah’a imandan sonra meleklerine, daha sonra kitaplarına ve peygamberlerine iman etmek emredilmiştir: Bakara suresinde, “Peygamber, Rabbinden kendisine indirilene (Kuran’a) inandı, müminler de inandılar. Her biri Allah’a, meleklerine, kitaplarına ve peygamberlerine inandı…” (2/285) buyrulur.

Esasen diğer iman esaslarına (ahirete, kaza ve kadere) iman etmek de, her şeyden önce Allah Teâlâ’ya, sonra Onun meleklerine inanmakla mümkün olur. Bu bakımdan meleklere iman, Kur'an'da, Allah’a imandan hemen sonra zikr olunmuştur.

Bu konuda Resulullah (ﷺ)’den Hz, Ömer (r.a)’ın rivayet ettiği meşhur hadiste, peygamberimiz (ﷺ), vahiy meleği Cebrail (a.s) ile konuşmuş, kendisine “iman nedir” diye sorduğunda Resulullah (ﷺ), şöyle cevap vermiştir: “İman; Allah’a, meleklerine, kitaplarına, peygamberlerine, ahiret gününe, hayrıyla şerriyle kadere inanmaktır” (Müslim, İman 1; ayrıca Buharî, Ebu Davud, Tirmizî ve Nesaî de benzerlerini rivayet etmişlerdir).

Bu ve benzeri kesin naslarla sabit olan meleklerin varlığını inkar eden; Kur’an, Sünnet ve İcma-ı Ümmet ile kafir olur. Çünkü Hak Teâlâ, “Kim Allah’ı, meleklerini, kitaplarını, peygamberlerini ve ahiret gününü inkar ederse; o uzak bir sapıklığa düşmüştür” (en-Nahl 16/2) buyurmuştur. Dolayısıyla, melekleri inkar etmek hem Kuran’ı, hem de peygamberliği inkar sayılır.

O halde gerçek şudur ki; meleklerin varlığı naklen sabit, aklen caizdir. Çünkü bütün peygamberler meleklerin var olduklarını bildirmişler. Hz. Peygamber (ﷺ)’de onları bizzat görmüş ve var olduklarını haber vermiştir.

Kuran-ı Kerim de meleklerden, onların vasıflarından yaptıkları çeşitli vazifelerden, Allah katındaki yüksek derecelerinden söz eden pek çok ayet vardır.

Gerçi biz onları göremiyoruz ama peygamberler görmüşler ve büyük bir melek olan Cebrail (a.s) elçiliği ile Allahu Teâlâ’nın vahyine mazhar olmuşlardır. Onlar, vahiy meleği aracılığı ile Allah’ın emir ve yasaklarını alıp, öğrenmişler ve insanlığı hidayete ve saadete yöneltmişlerdir. Nitekim Kuran-ı Kerimde, Peygamberimiz (ﷺ)’e aynı şekilde indirilmiş ve bize meleklerin varlığını haber vermiştir. Onun içindir ki bütün müslümanlar, Kuran-ı Kerim’in ve Peygamber (ﷺ) Efendimizin haber verdiği ve aklın da varlığını inkar etmediği meleklere inanırlar.
Melekler hakkında Kur'an’da nasıl görevlerde bulunurlar?

1- Kuran, müminlerin meleklere iman edilmesini şart olduğunu zikretmiştir. “Kim Allah'ı meleklerini….” Nisa süresi 13

2- Kur'an ı kerim, bazı ümmetlerin veya insanların melekler konusunda düştükleri sapıklık şekillerini belirtmiştir. Bazıları melekleri dişiler olarak nitelendirilmesi, bazılarının da melekleri Allah'ın kızları olarak, vasıfları kırmaları gibi “Ahirete inanmayanlar Bir şey atlar takıyorlar…” Necm / 27-28 “Onlar rahmanın kulları olan melekleri dişi saydılar…”Zuhruf / 19 Bazı müşriklere göre. Cinler bazı meleklerle evlidir. Sözünü söylediler. Meleklerin Allah'ın kızları olduklarının da iddiasında bulundular. Bütün bu iddialar melekler konusunda birey ve ümmetlerin içine düştüğü küfrü gerektiren şeylerdir. Bu sözleri söyleyen ve bu akideyi açığa vuran ve tasarruflarda bulunan kimi kişiler vardır.

3- Kur'an ı kerim meleklerin Allah'ı tanıdıklarını O’na itaat ve ibadet ettiklerini, ondan korktuklarını, O’na karşı çok edepli davrandıklarını açıklamıştır.

4- Yine insanlar Allah katında birbirinden üstündürler. Allah katında onların en üstünü peygamberlerdir. Halbuki onların bile Allah katında üstünlükleri birbirinden farklıdır. Meleklerde böyledir.

5- İman ehli insanlar meleklerin tümünü severler.

6- Kur'an ı kerim bize bazı meleklerden de onların bazı görevlerinden bahsetmiştir:

a- Arşı taşıyan ve arşın etrafında bulunan melekler bunlar hakkında Allah'u Teâlâ Gafir Süresi / 7. ayette “Arşı yüklenen ve bir de onun çevresinde bulunan melekler….” bahsetmektedir.

b- Cebrail ve Mikail Aleykümselam Cebrail aleyhisselam vahiy ile ve bütün meleklerin başı olarak görev yapmaktadır. Mikail aleyhisselam Doğa olayları ve rızıklarla ilgilenmektedir.

c- Sura üfleyecek olan israfil (As) Meleğidir.

d- Ölüm meleği “Azrail aleyhisselam” ve yardımcıları vardır.

e- Cehennem zebanileri ve başı “Malik”tir.

f- Cennetin bekçileri ve orada işleri gören melekler ile ahirette iman ehline yardım eden melekler vardır.

g- Karşı taşıyan ve kıyamet günü onun etrafını kuşatan melekler vardır.

h- İnsanı koruyan Melekler vardır.

ı- Rakip (gözetleyen) ve Atip (hazır) Bu 2 kelime insanın amellerini yazan iki meleğin özellikleridir.

i- Müjdeleyici melekler vardır. Bunlar ölüm sırasında müminleri, müjdele yerler.

j- Müminlere destek veren melekler vardır.

k- Şefaatçi melekler vardır bunlar kıyamet günü bazı müminlere şefaat ederler.

l- Peygamber efendimiz (ﷺ)’e ve iman ehline dua eden ve istiğfar eden melekler vardır.

Dini naslar, meleklerin seçkin ve nurani varlıklar olduğunu, erkek veya dişi olmadıklarını, hatta hem erkeklik hemde dişilik alameti bulunan varlıklar olmadığını göstermektedir. Ayrıca onların ibadet ve taat de dalmış olduklarını çeşitli görevleri bulunduklarını bize tanıtmak için yeterlidir. Meleklerin özellik ve görevlerinin bildiğimizde ilahi saltanat yurdundaki tertip ve düzenin inceliğini daha iyi anlarız. Melekler Hakkında Ayetler



Kainattaki dehşet verici tertibe ve bu evrendeki eşsiz düzene ek olarak bir de melekler alemi vardır. O alem Allah'ın dünya ve ahirette birçok işini yerine getiren bir parçasıdır. Belki geçmiş ve gelecek birçok konunun açıklaması sayesinde biz Allah'ı, Onun saltanatını ve mahiyetini daha iyi anlarız.

Post a Comment

İçinizde olan güzellik her zaman yazılarınıza ve dilinize aşkla dökülsün...

أحدث أقدم

Öne Çıkanlar