Kadiri Yolu

 

Allah'ı rüyada görmek

Allah'ı rüyada görmek

Şerhü Mevakif, İmam Amidi'den şunlar naklediliyor:

"Rüyada Allah Celle celalühü görmek caiz midir değil midir meselesinde bir kısım alimler caizdir bir kısmı da caiz değildir düşüncesindedirler. Bu meselede doğru olan rüyada Allah'ı görmeye engel bir şey yoktur. Fakat bu görme hakiki bir görüş değildir." (Curcani C.II, sayfa 366)

Sadettin Taftazani ise, şehr-ü akaidinde der ki: "Rüyada Allah'ı görmek selefi salih'in (ehli sünnetin) birçoklarından hikaye edinmiştir. Rüyada Allah'ı görüş bir çeşit gözlemdir ki kalp ile olur göz ile değil."

Bu kitabı açıklama yazan Ramazan efendi ehli sünnetin bir kısmını şöyle anlatır:

"İmamı Azam Ebu Yezid Hamza türkani sahabelerin büyüklerinden Hz Ömer radıyallahu anh rablerini rüyada gördüklerini nakletmişlerdir (Ramazan efendi sayfa 179)

Abdullatif el-Harputi ise, "Tenkihu'l-Kelam fi akaidi ehlil İslam" kitabında İslam alimlerinin bu husustaki görüşlerini şöyle açıklar:

Uykuda Allah Celle celalühü görmek meselesinde ehli sünnet alimleri arasında görüş ayrılığı varsa da Rabbimin en güzel surette gördüm rüyanın en hayırlısı kulun Rabbini görmesi veya peygamberini görmesi yahut Müslüman olan anne ve babasını görmesidir hadisi şeriflerine sahabe tabiin ve din imamlarından aktarılanlara binaen ehli sünnet alimlerinin büyüklerinden İmam Amidi rüyada Allah Celle celalühül görülebileceğine hükmetmiştir.

İmamı Azam rahmetullahi aleyh 99 kere rüyasında Rabbini görüp 100 kere ya rabbi kulların azaptan nasıl kurtarılacak diye sorduğu hikayesi meşhurdur.

İmam Ahmet b. Hanbel de Rabbini rüyada görmüş rabbine yaklaşmanın yolu sormuş Kur'an okumak olduğu cevabını almıştır.

Kurra seba'dan Hamza ve Muhammed Bin Ali tirmizi gibi birçok kişiden rüyada Allah Celle celalühü gördükleri rivayet olunmuştur.

Rüya tabirlerinin imamı Muhammed İbni şirin de rüyada Rabbini gören kimsenin rüyası onun cennete gireceği şeklinde tabir olunur demiştir.

Yine aynı hususta fıkıh kitaplarından olan Bezzaziye'de şu açıklama vardır: "Rüyada Allah Celle celalühü'nün görmeyi islam'ın ileri gelenleri ve tasavvufçuların çoğunluğu caiz görürler. Şeyhlerin çoğunluğu ile Semerkant'ta, Buhara'nın muhakkik (gerçeği araştıran) alimler ise caiz görmezler. Hatta İmam maturidi rüyada Allah Celle celalühü gördüğünü iddiasında bulunan puta tapandan daha şerlidir zira rüyada görülenler hayat ve misallerdir. Allahu Teala ise bunlardan münezzehtir. (İbn-ül Bezazil kerderi, fetevayı bezzaziye cilt 3 Mısır 1310 sayfa 356 357) 

Tarikatı muhammediye şerhi Berika'da büyük bilgin Hadimi görüş ayrılıklarını açıkladıktan sonra imam Maturidinin görüşünü bazı alimlerin tevil ettiğini yazmakta, aynı kitabın açıklayıcısı Recep efendi ise bu hususta susmak en güzeldir demektir.

Kaynak: Nesefi


Post a Comment

İçinizde olan güzellik her zaman yazılarınıza ve dilinize aşkla dökülsün...

أحدث أقدم

Öne Çıkanlar

Nefs