Eş'ariyye ve Mâtürîdiyye, İslam dünyasının en yaygın iki Sünni kelam (itikad) ekolüdür. Temelde Ehli Sünnet çatısı altında birleşirler ve inanç esaslarının çoğunda mutabıktırlar, ancak bazı metodolojik ve teferruatlı konularda önemli ayrılıklar yaşarlar.
Aşağıda, bu iki ekol hakkında temel bilgiler, birleştikleri ve ayrıldıkları konuları özetlenmiştir.
Kelam Ekolleri Hakkında Temel Bilgi
Eş'ariyye ve Mâtürîdiyye'nin Birleştikleri Temel Konular
Her iki ekol de Ehl-i Sünnet ve'l-Cemaat'in temel inançlarını temsil eder ve aşağıdaki ana konularda tam bir görüş birliğine sahiptir:
1- Tevhid ve Zâtî Sıfatlar: Allah'ın birliği, eşsizliği ve ezelî/ebedî oluşu (Vücûd, Kıdem, Bekā, Vahdâniyet, Muhâlefetün li'l-havâdis, Kıyâm bi-nefsihî).
2- Sübûtî Sıfatlar: Allah'ın hayat, ilim, irade, kudret, kelam, semi' (işitme) ve basar (görme) sıfatlarının varlığı ve ezelîliği.
3- Nübüvvet (Peygamberlik): Tüm peygamberlerin hak olduğu, Hz. Muhammed'in (s.a.v.) son peygamber olduğu ve peygamberlerin ismet (günahsızlık) sıfatına sahip olduğu.
4- Ahiret İnancı: Kabir azabı, hesap, sırat, mizan, cennet ve cehennem gibi ahiret hallerinin hak ve gerçek olduğu.
5- Kaza ve Kader: Her şeyin Allah'ın ilmi, iradesi ve yaratması ile gerçekleştiği ilkesi. İnsan fiillerinde cüzi iradenin varlığı ve bu iradenin sorumluluk için esas olduğu.
6- İman ve Amel İlişkisi: İman'ın amel (ibadet) olmadığını, amel eksikliğinin kişiyi dinden çıkarmayacağını (Mutezile'ye muhalefet) kabul ederler.
Eş'ariyye ve Mâtürîdiyye'nin Ayrıldıkları Konular
Ayrılıklar genellikle Allah'ın sıfatlarının yorumlanması ve insan fiillerinin niteliği gibi derin kelamî meselelerde görülür.
1. İnsan Fiilleri ve İrade (Kesb)
2. Hüsün ve Kubuh (İyilik ve Kötülük)
3. Marifetullah (Allah'ı Bilme)
4. Tekvin (Yaratma) Sıfatı
- Mâtürîdiyye: Tekvin (yaratma, var etme) sıfatını, Kudret sıfatından ayrı, müstakil bir sıfat olarak kabul eder.
- Eş'ariyye: Tekvin'i müstakil bir sıfat olarak görmez; Kudret sıfatının sonuçları olarak yorumlar.
5. Af ve Azap (Va'd ve Vaîd)
- Eş'ariyye: Allah, büyük günah işleyeni dilerse affedebilir, dilerse cezalandırabilir. Allah'ın kulları affetme vaadi (Va'd) kesin olmakla beraber, cezalandırma tehdidi (Vaîd) zorunlu değildir.
- Mâtürîdiyye: Allah'ın hem vaadi hem de tehdidi (azap sözü) kesindir (Allah sözünden dönmez). Ancak tehdit ettiği azabı uygulamadan önce kulun tövbe etmesi veya şefaati kabul etmesi mümkündür.
Bu iki ekol arasındaki farklılıklar, genellikle yöntem ve yorum farklarından kaynaklanır ve Sünni İslam'ın ana çatısını zedeleyecek mahiyette değildir.

إرسال تعليق
İçinizde olan güzellik her zaman yazılarınıza ve dilinize aşkla dökülsün...