Kadiri Yolu

 

Manevî Yolculukta Şöhret Sevgisi

Manevî Yolculukta Şöhret Sevgisi

(Nefsi Emmâreyi Tanımak ve Gizli Afeti Fark Etmek)**

1. Şöhret Sevgisi Nedir?

Şöhret sevgisi, kişinin bilinmek, tanınmak, konuşulmak ve takdir edilmek arzusudur. Tasavvufta bu hastalık, nefsin en gizli ve en tehlikeli tuzaklarından biri kabul edilir. Çünkü şöhret, çoğu zaman hizmet, ilim ve ibadet kılığında ortaya çıkar.

Sûfîler der ki:
“Şöhret afettir.”
Çünkü şöhret, kalbi insanlara bağlar; kulun amellerini Allah için yapma niyetini zedeler.


2. Şöhret Sevgisinin Kaynağı

Şöhret sevgisi, temelde beğenilme ve onaylanma ihtiyacından doğar. Nefsi emmâre bu ihtiyacı şöyle besler:

>> “Bilinmelisin.”

>> “Takdir edilmelisin.”
>> “Sesin duyulmalı.”
>> “Emeğin görülmeli.”

İnsanın fıtratında kabul görme isteği vardır; fakat bu istek kalpte büyüdüğünde, ihlâsı bozar.

Cüneyd-i Bağdâdî:
“Şöhret, kulun kalbini halkın kapısında bekletir.”


3. Şöhretin Manevî Tehlikesi

Şöhret sevgisi diğer nefis hastalıklarından farklıdır; çünkü:

-*- Günah gibi görünmez

-*- Hizmetle karışır
-*- İyilikle beslenir
-*- Takdirle güçlenir

Bu yüzden fark edilmesi zordur.

Tasavvuf büyükleri şöhretin zararlarını şöyle sıralar:

a) İhlâsı zedeler

Amelin yönü Allah’tan insanlara kayar.

b) Kalbi halkın eline bırakır

Övülünce sevinilir, yerilince üzülünür.

c) Ameli gösteriye çevirir

İbadet ve hizmet içtenlikten çıkar.

d) Kibri besler

“Ben” duygusu güçlenir.

e) Manevî düşüşe sebep olur

Şöhret, çoğu sûfînin yolunu kaybetmesine sebep olmuştur.


4. Nefsi Emmâre ve Şöhret

Nefis şöhreti şu kılıklarda sunar:

-*- “Hizmet yayılıyor.”

-*- “İnsanlara fayda oluyor.”
-*- “Bu senin vazifen.”

Ama kalpte şu hâller oluşuyorsa tehlike vardır:

-- Görülmeyince üzülmek

-- Takdir beklemek
-- Eleştiriyi hazmedememek
-- Gizli amellerden uzaklaşmak

İbn Atâullah:
“İnsanların sana yönelmesi, senin için bir imtihandır.”


5. Şöhret Sevgisinin Belirtileri

-- Görünür olma isteği

-- Alkışa karşı hassasiyet
-- Gizli ibadetlerden kaçınma
-- Beğenilmeyince isteksizlik
-- Sosyal çevreyi sürekli kontrol etme
-- Konuşulmak isteği

Sûfîler der ki:
“İnsanların diline düşme arzusu, kalbin zayıflığıdır.”


6. Tasavvuf Büyüklerinden Uyarılar

İmam Gazâlî

“Şöhret kalbi öldürür; ihlâs kalbi diriltir.”

Mevlânâ

“Gölge ol, ağaç olma; güneş ağacı yakar.”

Abdülkâdir Geylânî

“İnsanların seni bilmesi değil, Allah’ın seni bilmesi yeter.”

İmam Rabbânî

“Şöhretle yapılan amel, suret taşır; ruh taşımaz.”


7. Şöhret Sevgisinin Tedavisi

1. Gizli amellere ağırlık vermek

Kimsenin bilmediği ibadetler şöhreti eritir.

2. Takdiri Allah’a bırakmak

Övgü ve yergiyi eşit görmek.

3. Kalbi kontrol etmek

“Bunu Allah için mi yapıyorum?” sorusunu sıkça sormak.

4. Geri planda kalmayı öğrenmek

Bilerek görünmemek, öne çıkmamak.

5. Eleştiriye sabretmek

Nefsi terbiye eder.

6. Dua

“Allah’ım! Amellerimi yalnız Senin için eyle.”


8. İhlâsa Eren Kalbin Hâli

Şöhret sevgisi eridiğinde:

  • Amel hafifler

  • Kalp özgürleşir

  • İbadet derinleşir

  • Hizmet bereketlenir

  • Nefis zayıflar

Tasavvuf ehli der ki:
“İhlâs, kulun görünmezliğidir.”


Sonuç

Şöhret sevgisi, nefsi emmârenin en zarif tuzağıdır. Kaba günahlarla değil, güzel amellerle yaklaşır. Bu yüzden fark edilmezse ihlâsı sessizce öldürür. Manevî yolcu için asıl kazanç, bilinmek değil kabul edilmektir.

İnsanların seni tanıması değil, Allah’ın seni tanıması kurtuluştur.

Post a Comment

İçinizde olan güzellik her zaman yazılarınıza ve dilinize aşkla dökülsün...

أحدث أقدم

Öne Çıkanlar