Kadiri Yolu

 

Nefs-i Mülhemeden Mutmainneye Geçiş Alametleri

Nefs-i Mülheme’den Mutmainne’ye Geçiş Alametleri

Bismillahirrahmanirrahim

Mutmainne, sükûnetin değil; teslimiyetin kemale erdiği makamdır. Mülheme’de ilham vardır, Mutmainne’de itiraz kalmaz. Bu geçiş: Bir anda olmaz sürer. Aynı zamanda Hissedilmez. Anlatılmaz.

İmam Rabbânî der ki: “Mutmainne’ye gelen, geldiğini anlamaz; çünkü arayan kalmaz.”

Aşağıdaki alametler makam iddiası için değil, yolun yönünü anlamak içindir.


1. İlhamdan Çok Teslimiyetin Belirginleşmesi

Mülheme’de: “İçime geldi” hâli vardır.

Mutmainne’ye yaklaşırken: “Allah böyle murad etti” hâli ağır basar. Artık kişi: İç sesleri tartışmaz. Olanı kabul eder.

Ölçü: Beklemediğin bir hâl geldiğinde itirazın azaldı mı?


2. Kalpte Sürekli Bir Rıza Hâli

Mutmainne eşiğinde: Sevinçte taşkınlık, Üzüntüde dağılma azalır. Hâller gelir, gider; rıza kalır.

Hasan-ı Basrî: “Kalbi Allah’tan razı olanın, kaderle kavgası kalmaz.”

Ölçü: Canını sıkan şeyler daha çabuk sönüyor mu?


3. İbadette Gayret Değil Süreklilik

Mülheme’de: Gayret yüksektir. Bazen zorlanma olur. Mutmainne’ye yaklaşırken: Zorlama azalır. İbadet tabii hâle gelir.

Cüneyd-i Bağdâdî: “Zorlanan ibadet değil, terbiye edilmemiş nefstir.”

Ölçü: İbadeti bırakmak mı zor, yapmak mı?


4. İç Konuşmanın Sükûta Dönüşmesi

Mülheme’de: İç diyalog yoğundur. Tartışma vardır.

Mutmainne’de: İç sesler sakinleşir. “Neden?” sorusu azalır.

Ölçü: İçinde sessizlik daha sık oluyor mu?


5. Başkalarının Hâline Müdahale Arzusunun Sönmesi

Mülheme’de: Uyarma isteği vardır.

Mutmainne’ye yaklaşırken: Kişi kendine döner. Başkalarını Allah’a bırakır.

İmam Gazâlî: “Kendini düzeltmekle meşgul olan, başkasını düzeltmeye vakit bulamaz.”

Ölçü: İnsanları “düzeltme” arzun azaldı mı?


6. Gizli Amellerin Ağırlık Kazanması

Mutmainne’de: Ameller gizlenir. Bilinmemek rahatlatır.

Fudayl bin Iyâd: “Gizli amel, kalbi sağlam tutar.”

Ölçü: Kimse bilmediğinde daha huzurlu musun?


7. Allah Tasavvurunun Değişmesi

Mülheme’de: Allah “yönlendiren” gibi hissedilir.

Mutmainne’de: Allah “sahiplenen” olarak hissedilir. Korku kaybolmaz ama: Güven ağır basar.

Ölçü: Allah’ı düşününce rahatlama geliyor mu?


8. Gelecek Kaygısının Zayıflaması

Mutmainne eşiğinde: Tûl-i emel çözülür. Yarına aşırı tutunma azalır.

Şah-ı Nakşibend: “Yarın için kaygısı azalan, bugünü ıslah eder.”

Ölçü: Yarın düşüncesi seni eskisi kadar yormuyor mu?


9. Kendini Değil, Nimeti Görme

Mutmainne: Hâlini konuşmaz. Nimeti görür. Kendini aradan çeker.

Bayezid-i Bistâmî: “Ben gittiğimde O kaldı.”

Ölçü: İyiliklerde “ben” kelimesi kendiliğinden azalıyor mu?


10. Korkunun Şekil Değiştirmesi

Mülheme’de: Hâli kaybetme korkusu vardır.

Mutmainne’de: Edebi kaybetme korkusu vardır.

Bu korku: Sarsmaz, aslında denge kurar.


Son Alamet: Sükûnetli Sabır

Mutmainne’ye yaklaşan kişi: Sabreder ama sıkmaz. Bekler ama zorlanmaz. Susar ama küskün değildir.

Kur’ân buyurur: “Ey itminana ermiş nefis! Rabbine dön…” (Fecr, 27)

Bu hitap: Hızla gidenlere değil, Teslim olanlaradır.


Son Hatırlatma

Mutmainne: “Varılan yer” değildir. “Kalınan hâl” hiç değildir.

Mutmainne: Allah’a bırakabilme cesaretidir.

Post a Comment

İçinizde olan güzellik her zaman yazılarınıza ve dilinize aşkla dökülsün...

أحدث أقدم

Öne Çıkanlar