Hazreti Peygamber, henüz risaletle vazifelendirilmeden önce yalnız başına tefekküre dalmak, Rabbini anmak isterdi. Bu maksatla Hira mağrasına çekilir,Hira Dağı'nın sessizliği Allah'ın varlığını bütün ihtişamı ile ifade eden Berrak yıldızların ve Engin çöl gecelerinin harika letafeti içerisinde derin düşüncelere dalardı. Yanına Biraz azık biraz su alarak mağaraya gider azığı tükenince dönüp yine biraz azık aldıktan sonra tekrar mağaraya geri gelirdi. Onun halini görenler "Muhammed Rabbine aşık oldu diyorlardı."
Aliyyül Kari şöyle diyordu resule sav bisetten önce batıni ibadetler yapardı. kalbi zikir Allah'ın sıfatları afaki ve enfusi yaratılışlar hakkında Tefekkür, güzel ahlak, zayıflara acıma, fakirlere Şevkat, Düşmanların cevrine katlanma,belaya sabır, nimetlere şükür, kazaya Rıza, yerin ve göğün Rabbine teslim; İşleri ona bırakma, ona dayanma, fena bekada Temekkün gibi ibadetler Ki, bunlar velilerin ve Seçkinlerin son halleridir. Bundan sonra dolayıdır ki Peygamber aleyhisselatu vesselam bidayeti velilerin nihayetidir. denmiştir.
İbrahim Aleyhisselam'ın dini olan Hanifliğe uyardı. sayılı günlerde ibadetler ederdi. Günah işlemekten kaçınırdı. Allah'ın elçisi ibadet etmek suretiyle günahı kendisinden de savuşturdu.
Rabbin vahyini almadan önce bir hazırlık devresi geçirmek, halvette rabbine ibadet ile onun vahyini duyacak manevi bir olgunluk düzeyine yükselmek, Ondan önceki peygamberlerin de geçirdiği bir haldir. Bunun en güzel örneğini Hz Musa da görmekteyiz Yüce Allah onun konuşmasını dinlemek üzere Sina Dağı'na gelmezden önce girdiği Halvet ibadetini şöyle anlatıyor "Musa ile otuz gece bana ibadet etmesi için sözleştik ve buna on gece daha kattık Böylece rabbinin kendisiyle konuşmak için belirlediği vakit kırk gece tamamlandı" Araf 142.
Peygamberin(sav) geceleri Kur'an Okumakla ibadet etmekle vaktini geçirmek deydi. "Ey örtüsüne bürünen geceleyin kalk ibadet et namaz kıl yalnız gecenin Birazını da uyu Gecenin yarısında kalk yahut bundan biraz eksik veya bunu artır veya ağır ağır Kuran oku doğrusu Biz senin için senin üzerine Ağır bir söz bırakacağız Gerçekten gece kalkıp ibadet etmek daha oturaklı ve geceleyin söz (dua) daha etkilidir Çünkü gündüzün senin uzun süre uğraşacağın şeyler vardır Rabb'inin adını an bütün gönlünü ona yönel" Mümezzil1–8
Daha sonra bu Emir pekiştirilmiştir "Gecenin bir kısmında sana mahsus bir Nafile namaz kılmak üzere Uyan belki Böylece Rabbin Seni ölmüş bir makama ulaştırır" İsra 79. Yüce Allah Cc. âhirzaman peygamberini Ruhi ahlaki olgunluk yollarını öğretmek üzere gönderdiği için ona yüksek adabı öğretmiştir ki o da insanlara edeplerin en güzelini öğretsin kendisi."O şanı yüce Rabbim beni eğitti beni güzel edepte yetiştirdi." buyurmuştu.
Allah elçisi çok sade yapmacıktan külfetten uzak yaşardı Ebû Said el-hudrî Radıyallahu onun ahlakını şöyle anlatmıştır Allah'ın elçisi devesini Bağlar, yemler, evi süpürür, pabuçlarını Diker, elbisesini yamar, koyun Sağar, hizmetçisi ile birlikte yemek yer. un öğütürken yorulan hizmetçiye yardım eder, çarşıdan eşyasını alıp eve getirmekten utanmaz, zengin fakir herkesin elini sıkar, ilk defa kendisi selam verir, yapılan daveti geri çevirmez, bir hurma içinde çağrılmış da olsa giderdi, yumuşak huylu, Cömert geçimli, Güleçyüzlü, kahkahasız Güler, düşünceliydi fakat somurtkan değildi, mütevazi idi fakat Ezgin değildir Cömert idi fakat müsrif değildi Yufka yürekli daima Tefekkür içindeydi merhametli davranırdı hiçbir zaman tıka basa yemeyip geğirmemiş, açgözlülük etmemiştir.
Hz Aişe Radıyallahu Anha "peygamber aleyhissalatu vesselam Efendimiz esen rüzgardan daha cömertti" demişlerdir. utanmada, cömertlik, tevekkül, Rıza, zikir, şükür, hilm, sabır, af, Şefkat, rahmet, hoşgörü, huzur, Vakar, alçak gönüllülük, iyi geçeyim, saygı, yiğitlik, güçlülük, yumuşaklık, İhlas, doğruluk, zühd, kanaat, tazim, Heybet, dua, Ağlama,, havf ve Reca, Allah'a iltica, Teheccüd ibadet, Cihad ve nefis mücadelesi onun huylarından idi. Daima düşünceli kaygılı olduğu namaz kılarken ağladığı için göğsünden kaynayan tencere sesine benzer bir ses geldi de rivayet edilmiştir. kalbi etkilenmeyen kalpte Huşu, incelik, Merhamet, sevgi, şefkat uyandırmayan, ahlakı düzeltmeyen ibadetler; Kur'an'ın yapanlarını övüp Cennetle müjdelediği ameller değildir Çünkü ibadet ve amelden Maksat bilinçsiz olarak bazı hareket ve sözleri tekrarlamak değil, takvadır.
İslam güzel işlere ibadetlere güzel ahlaka götüren imandır gece ibadetlerini Allah elçisi çok severdi. Geceleri o kadar namaz kılardı ki ayakta Dura Dura ayakları şişer kendisine senin geçmiş ve gelecek günahım bağışlanmadımı denildiğinde Şükreden bir kul olmayayım mı derdi. vahiy alırken kendisinden geçtiği bütün kaynakları zikredilmektedir. Nihayet Miraç hadisesi de onun Ruhi bir alemle nasıl temas ettiğini bulunduğunu gösterir. sofilerin yaşadıkları wedge ve isteyerek halinin Aslı işte bunlardır Demek ki sufilerin ve istiğrak halleri vecd halleri Hz Peygamberin ruhi hayatında mevcuttur. Peygamber aleyhisselatu vesselam kalp temizliğine çok önem vermiştir kalpten kötü düşünceleri silip yalnız Allah'ı düşünmeyi İhsan derecesi olarak nitelendirerek kendisinden İhsan'ın sorulduğunda İhsan görür gibi Allah'a kulluk etmendir Zira sen onu görmüyorsan da o seni görüyor buyurmuştur. Bu hadis ibadetlerin asıl amacının belirtmektedir. oda ibadetin bilinçli olarak yapılmasıdır.
Salat ve selam onun üzerine olsun ki o kendisine vermeyene verir kendisine gelmeyene gider kendisine haksızlık edeni affederdi nefsi için kızmaz öç almazdı ancak Allah'ın yasakları çiğnendiği zaman Allah için kızardı.
İslam şekilden ibaret kuru bir Emir ve nehirler yığını değildir. Bu hareketler İslam tasavvufunun temelini oluşturur bu yaşamın doğal olarak gelişmesinde Ben de tasavvuf doğmuştur.kısaca tasavvufi hasletleri;
İnziva hayatı
Dünya hayatına
önem vermeyişi
İbadet
düşkünlüğü
Kimseden bir
şey istememek
Miraç
إرسال تعليق
İçinizde olan güzellik her zaman yazılarınıza ve dilinize aşkla dökülsün...