Kadiri Yolu

 

Mevlidi Nebi Ve Kandil Kutlamak

Mevlid-i Nebi Ve Kandil Kutlamak 

Bu konuda gereksiz tartışmalar olmuş ve birçok eser ortaya konulmuştur. Mevlidi nebi bir ibadet değildir, sadece bizim toplumumuzda gelenek olarak kutlanır. İnsanların bu gece sebebiyle bir arya gelmeleri zikrullah halkasına dahil olup Allah'ı zikretmelerine nasıl itiraz edilebilir ki. Bu gece kişi istediğini yapmakta serbesttir. Resul sevgisini senenin bir gününe sığdırmak gibi, sevgide alan daraltılması yapılmamaktadır. Bir gece O'nu analım senenin kalan günlerinde hayatımızdan çıkaralım anlayışı yanlıştır. Bu gece çok faziletli bir gecedir iddiasında bulunmakta yanlıştır. Bu geceleri davet ve peygamber sevgisini anlatmak için bir vesile olarak kullanılması gereken bir fırsattır. Mevlid-i Nebi hakkında ve kandiller hakkında söylenenlere şöyle bir bakalım;

“Peygamber (ﷺ) bize emri, onun ve Raşit halifelerinin izinden gitmektir. Önceki ümmetlerin, peygamberlerinin onlara emanet ettiği dininin yerine kendilerinin oluşturduğu icatlara uymaları, ümmet olarak kaldırılmalarının nedeni oldu. Bu ümmet, eski ümmetlerin yaptığını yaparsa yanlış yapmış olur. Yapılması gereken törenler değil Sünnete ittiba etmektir. Mevlid kandili kutlamaları, kutlu doğum haftası ve benzerleri, sahih sünnette ve Ashâb-ı Kirâm’ın hayatında görmediğimiz uygulamalardır. Kadir gecesi için bile muayyen bir ibadet yoktur. Diğer gecelerinde ibadetleri diye ortaya konan ibadetlerin dayanağı yoktur. “ Nurettin Yıldız

“Bazı insanlar mevlidi ya Hz. İsa’nın doğumunu kutlama noktasında Hristiyanlara benzemek ya da Allah Resulü (ﷺ)’ne duydukları sevgi ve Onu yüceltmek gayesiyle ihdas etmişlerdir. Yemin olsun ki mevlidi sevgi ve içtihatlarından dolayı yapanları Allah mükafatlandıracaktır. İbn Teymiyye

İbn Teymiyye mevlidi ihya edenlerin bu ameliyelerinden dolayı sevap kazanmalarını Ahmed b. Hanbel (ra)’den naklettiği bir fetva ile delillendirir. Ahmed b. Hanbel’e bazı devlet adamlarının Mushaf’ı süslemek için bin dinar harcadıkları sorulduğunda, kendi mezhebinde Mushaf’ı süslemek mekruh olmasına rağmen devlet adamlarının uygulamasına karşı çıkılmamasını söyler. İbn Teymiyye, Ahmed b. Hanbel’in; Kur’an’ın tezyinine harcanmayan fonun gece sohbetlerini havi kitaplara ya da şiir ve felsefe eserlerine sarf edilmesini önlemek gayesiyle böyle bir fetva verdiğini ifade eder. İhsan Şenocak 

Allah Resulü (ﷺ)'de mevlid ile daha yakından tanınacaktır. Fakat bu günde yapılanları Kur’an-ı Kerim, naat, şemail, şiir okumak, oruç tutmak, sadaka vermek gibi hayri hizmetlerle sınırlı tutmak gerekir.

Mevlid çerçevesinde yapılan gayri İslami etkinlikleri gerekçe gösterip mevlidi inkar etmek ise, yılın diğer günlerinde işlenen haram ya da mekruhlardan dolayı yıl boyu yapılan amel-i salihlere sınırlama getirmek gibidir. Bu yüzden mücerred olarak mevlidin meşru olup olmadığını tartışmak akla ziyan bir ameliyedir.

“Kandil geceleri hususunda bizim bu günlerde yapmış olduğumuz, kandil gecesini ihya adı altında uygulamaları Selefi Salih’in ve ashab-ı kiramın hayatına baktığımızda görmüyoruz. Peki bunları yapmamıza bir mani var mıdır? Eğer sahabeyi ikramı geceleri ihya ederken Peygamber (ﷺ) efendimiz gördü ve onlara bu yaptıklarını yasakladı ise tamam bu bidattir. O zaman bizim de bundan uzak durmamız lazımdır.

Peki böyle bir şey olmadı ise bizim bu gecelerde, salih amel işlememize bir mani var mıdır? Bir insan kandil gecesi bol bol namaz kılsa, bol bol tövbe istiğfar etse, bol bol Allah’ı zikredip, Kur’an okusa, bunda şerri bir mani var mıdır? El cevap yoktur. Kandil gecesini vesile ederek bir insan salih bir amel işlemiştir deriz. Bu yapılanları yasaklayıcı bir delil var mıdır yoktur? Peygamber (ﷺ) efendimiz yapmadı diye bunları kötü bidat diye işaretlemek. ümmetin hayatının dışına atmak doğru değil. Burada dikkat edilmesi gereken bu gecelere mahsus ibadetler ihdas edilmemesidir. Bu yapılırsa çirkin bid’at işlenmiş olur Bid’atı seyyie budur.

Kandil geceleri ve "Kadir gecesinde şu kadar rekat namaz kılın, şu kadar tesbih çekin demek bid’attir. Öyle bir tayin ve tahsis yapmak kimsenin yetkisinde değildir. Bu bir ibadet ihdas etme anlamına gelir. Buna bir müminin yetkisi yoktur. Hadislere dayandırılan bu tür rivayetlerin hiçbirisi sahih hadis değildir.” Ebubekir Sifil

Dayatma veya özellikle bu gece şu şekilde ibadet edilmeli şu kadar tesbih çekilmeli gibi söylemler yapılmamalıdır. Allah'ın kullarını zorlayıp dinden soğutmamak gerekir. Genellikle kandillere has namazlar ve zikirler hakkında ekranlarda bahsedilen çeşitli rakamlarla namazlar kılınması hakkında hadisler sahih hadis değildir. Kişi elinden geleni yapması ve gönlünün huzur bulduğu anı rabbinin huzurunda dilediği kadar ibadetle geçirmesinden daha doğal ne olabilir ki, Allah kuluna zorluk dilemez... 

Post a Comment

İçinizde olan güzellik her zaman yazılarınıza ve dilinize aşkla dökülsün...

أحدث أقدم

Öne Çıkanlar

Nefs