Kadiri Yolu
Ruh





Ruh

Dini literatürde nefis kavramını ruhla eş anlamda kullanıldığı gibi nefisle ruh arasında fark gözetenlerde olmuştur. Ruh bedeni ifade etmek için kullanılmaz. Ruh girdiği kalıba uyum sağlar ve onunla gelişir ve özü değişikliğe uğramaz. Muhatap olan ruhtur, beden ruhun kararlarının neticelerine katlanır. Hesap gününde ruh bedeni kurtarmak için yalan konuşur bedenin uylukları doğruyu konuşur. Ruh eğer bir bedende iken misakta verdiği sözü hatırlar ve uyarıcı unsurları dikkate alırsa aslına döner. Hesap günü tam özgürlüğü kazanmada bedenine tekrar iade edilecektir. Sonrası ya ebedi azap ya mükafat olan cennette konmak olacaktır.

Nurani bir cevhere sahip olan ruh muhatap alınandır. Ruh çok hızlı hareket eder. Bedene mahkum olduğu için kısıtlanmıştır. Rüya aleminde serbest kalınca yaptıklarını geri geldiğinde yapması mümkün olmaz. Cismaniyetin de şehvet, hırs ve bunun gibi ağır basan haller olursa Ruhi hayvani olup aşağıların aşağısında kalır. Ruh eğer yükümlülüklerini yaparsa hafifletilir olanlarla hayvani ruh arasında fark olacaktır. Onlar yüce gönüllü olurlar ve ismi Ruhi Sultani olur.

Ruhun mahiyetini bilemeyiz. Bedene yayılmış olan Rahman'ın emrindeki bir cevherdir. Oradan ayrılma vakti gelene kadar Bedene mahkumiyetinin manasına ulaşması istenir.

“Ölmeden önce ölünüz”

Bedenin isteklerinde düşmanı olan şeytanın etkisi vardır yemek içmek cinsellik gözle gelenler gibi. Beden ülkesinde ruhun tutulması için de ortağı nefistir. Şeytan bedene ağırlık verir, nefis ruha hükmeder.

Ölümden sonra yerlerine sürülen ruhlara melekler eşlik ederler. Ruhun bedenin ölümü ile sonrası onda mezarda sorulara cevap verebilmesi için bedene kısmi iadesi yapılır. İşte buradan sonra cennetlikler ve cehennemliklere bir kapı açılır ve oralara sürülecekleri yerleri kendilerine gösterilir.

Ruhla ilgili bilgilerin kısıtlı olduğunu söylemiş islam alimleri, Kur'an'da 21 yerde ruh kavramı geçer ve 8 ayrı manada kullanılmıştır. Ruhla nefis çoğu kez aynı anlamda kullanılırken nefis insanın ruh ve beden bütünlüğünü temsil etse de ruhun tarifi yapılırken beden hariç tutulmuştur. Her ruhun beden denilen elbisesi vardır. Ruhlar faziletleri ve grup grup olmalarına göre bedenlerde şeklen aynı olmasına rağmen yapı olarak farklılıklar arz ederler; “uzun, kısa, şişman, zayıf, güçlü, hasta vb. gibi.

Ruhun gelişimi akılla bilginin alımı ile alakalıdır, bu gelişim bedenin şekil olarak değişmesi değil; sezi, hissiyat, duygu, değerlendirme ve ilmin gelişim olarak ortaya çıkar. Spora küçük yaşlarda başlatılan bir çoçuk aldığı eğitim ve beceriler sayesinde bedensel özellikleri gelişir ve ruhsal olarak da hedeflenen yapının oluşmasına odaklanınca arzu edilen gerçekleşmiş olur. Zaman aşımı bedenin deforme olmasını sağlasa da ruh yaşlanmaz devamlı istekleri diridir.

Mahiyetini bilmediğimiz ruh Cevheri ana rahmine getirilip yerleştirildiğinde orada tutsak kalır. Alanı dardır ama nefisle tanışınca özgürce yaşam arzusu sınırsızca ve engelsiz yaşama sevgisi ortaya çıkar. Kabirde de dar bir alanda tutulacaktır. Ruh özgür değildir. Bedenin bütününe sirayet eden ruh semavi bir varlıktır. Ruhlar bedenlerden önce yaratılmış ve zamanı gelince ana rahmine melekler tarafından yerleştirilmiştir. Ölümle ruhlar Berzah alemine getirilir ve kabre bağlı kalırlar. Bunlar da derece derecedir. Bu alemden istifade ederler. Burada mekanlarını görürler ve bazıları gidecekleri yerin güzelliklerinden hemen istifade etmeye başlarlar şehitler gibi. Kabirde ruhlar yok olmazlar, ölümün herkesin tadacağı bir şey olacağını Baki kalanın tek Allah (CC) olacağını bilmekteyiz bu ruhların yok olacağı anlamına gelmez. Rabbimizin sözü Haktır muhakkak yerine gelecektir.

Ayetlerden

“Ruhlar (bedenlerle) birleştirildiğinde…” Tekvîr / 7

“Sana ruhun ne olduğunu soruyorlar, de ki: "Ruh, Rabbimin emrinden ibarettir. Bu hususta size pek az bilgi verilmiştir." İsra / 85

“Sonra onu şekillendirip ona ruhundan üfledi. Sizin için işitme, görme ve idrak duygularını yarattı. Ne kadar az şükrediyorsunuz!” İsra / 9

“Onun şeklini tamamladığım ve ona ruhumdan üflediğim vakit siz de hemen onun için secdeye kapanın.” Hicr / 29

Hadislerden

1- Ruhların kendine göre özel halleri vardır
2- Özel Ruhlar vardır
3- Ruhlar sınıflandırılmıştır
4- İyilik ve kötülük üzerine Ruhlar vardır
5- Ruhun ihtiyacı yaratanına yönelmesidir
6- Kimseyi eleştiren değil, rabbinin emrine tabi olan ruh üstündür
7- Cismani hayatta özgür manada tutukludur
8- Ruhun özelliği kalıbını tek edince görülür
9-Ruh 4 şeye mahkumdur. Rızkına, Eceline, Ameline, Şaki veya Said'liğine bu da O'nun emrine tabi olduğunu gösterir.

Post a Comment

İçinizde olan güzellik her zaman yazılarınıza ve dilinize aşkla dökülsün...

أحدث أقدم

Öne Çıkanlar

Nefs