Ümmet Bilinci Nasıl Olmalı?
Ümmet Bilincinin Temeli: Tevhid ve Kardeşlik
- Ümmet bilinci, ırk ve kavmiyetten uzak, coğrafya olarak birbirimizden uzak, dinin uygulanmasında farklı mezheplerde de olsak, dillerimiz farklı olsa da bunların doğurduğu problemleri aşıp tevhid merkezli birliğin oluşması mücadele ve anlayışının hakim olmasıdır.
- Kur’ân’ın beyanı açıktır:
“Müminler ancak kardeştir.” (Hucurât 10)
- Genç bir Müslüman şunu bilir:
“Ben tek başıma değilim; dünya üzerinde 2 milyarı aşkın kardeşim var.”
Bu bilinç kişisel çıkarı değil, ümmetin maslahatını öne çıkarır.
Ümmeti Tanımak: Tarih ve Coğrafya Şuuru
Gençler ümmeti sadece “kavram” olarak değil, tarihî ve coğrafî bir gerçeklik olarak tanımalıdır:
- Ümmet; Mekke’den Endülüs’e, Osmanlı’dan Güney Afrika’ya uzanan büyük bir medeniyet ailesidir.
Mekke
Ümmetin kalbidir. İslam’ın doğduğu yer, vahyin indiği şehir ve Kâbe’nin çevresinde birleşen kardeşlik merkezidir. Ümmet bilincinin kaynağıdır.
Endülüs
Müslümanların ilim, sanat, tıp, matematik ve özgür düşüncede zirveye ulaştığı medeniyet merkeziydi. Dünyaya ışık saçan bir İslam Rönesansı’nın adıdır.
Osmanlı
Üç kıtada adalet, düzen, ilim ve merhameti tesis eden büyük bir ümmet devletidir. Mazlumun hamisi, dengenin merkezi, ümmetin siyasi omurgasıdır.
Güney Afrika
İslam’ın sabırla, ticaretle, ahlakla yayıldığı; zulme karşı direnişin gösterildiği Müslüman topluluklardan biridir. Ümmetin Afrika’daki güçlü damarını temsil eder.
- Mazlum coğrafyalar (Filistin, Gazze, Doğu Türkistan, Arakan, Yemen vb.) ümmetin bedenindeki yaralardır.
Filistin
Filistin, ümmetin onur mücadelesinin merkezidir. Yüzyıla yakın süredir işgal, zulüm ve yerinden edilme politikalarıyla boğuşmaktadır. Mescid-i Aksâ’nın bulunduğu bu topraklar, ümmetin kutsalı ve direniş sembolüdür.
Gazze
Gazze, dünyanın en yoğun kuşatma altındaki bölgesidir. Yıllardır ambargo, bombardıman, açlık ve yoklukla mücadele etmektedir. Elektrik, su, sağlık, eğitim gibi temel hakları sistematik şekilde engellenir. Buna rağmen sabır, direniş ve teslimiyetin örneğini vermektedir.
Doğu Türkistan
Doğu Türkistan’daki Müslüman Uygurlar, ağır bir kültürel ve dini baskı altındadır. Kimliklerinin yok edilmesi, ibadet özgürlüğünün kısıtlanması, zorla asimilasyon ve toplama kampları gibi uygulamalarla karşı karşıyadır. Ümmetin en sessiz çığlıklarından biridir.
Arakan (Rohingya)
Arakanlı Müslümanlar, Myanmar’da sistematik olarak zulme uğramış ve kitle halinde zorla göç ettirilmiştir. Çoğu Bangladeş’te kamplarda yaşamaktadır. Hiçbir devlete bağlı olamayan, dünyada “vatansız” bırakılmış en mazlum topluluklardan biridir.
Yemen
Yemen, iç savaş, açlık, kıtlık ve hastalıkların sardığı bir coğrafyadır. Dünyanın en büyük insani krizlerinden biri yaşanmaktadır. Çocukların açlıktan öldüğü, ilaç ve gıda yetersizliğinin sürdüğü yaralı bir ümmet toprağıdır.
- Ümmet tarihi başarıları (Endülüs, Selahaddin, Osmanlı ilmi, Bağdat medeniyeti) motivasyon için bilinmelidir.
Endülüs Medeniyeti: İlimde Ufuk Açıcı Cesaretin Ruhu Elbette üstadım, ümmet tarihindeki büyük başarıların tasavvufî ve seyr-i sülûk yolunda nasıl bir motivasyon ve iç diriliş kaynağı olduğu üzerine kapsamlı bir açılım yapayım. Yine önce ana fikir, sonra tasavvuf büyüklerinin sözleri ile güçlendirilmiş bir açıklama sunayım. Endülüs; basiret, hikmet ve azmin birleştiğinde nelerin mümkün olduğunun tarihî örneğidir. İbn Rüşd, İbn Tufeyl, Mescid-i Kurtuba’nın ihtişamı—hepsi ilmin Allah’a giden yolu genişlettiğini gösterir.
Selâhaddin Eyyubî: Niyetin Saflığı ve Zafere Teslimiyetin Örneği
Selahaddin; temiz niyet, adalet, sabır ve teslimiyetle Allah’ın nasıl yardım gönderdiğinin en net şahididir. Selahaddin’in en büyük gücü ordusu değil; kalbinin ihlâsı idi. Kudüs’ü fethetmeden önce geceleri feth etti: Teheccüd, gözyaşı, dua… Abdülkadir Geylânî: “İhlâs ile bir kişi, bin kişiye bedeldir.” Mevlânâ: “Niyeti temiz olanın sonu selâmettir.”
Osmanlı’nın İlim ve Ahlak Medeniyeti: Düzen, Adalet ve Terbiyenin Kurumsallaşması
Osmanlı, dünyaya yalnızca ordu ile değil; ilim, vakıf, medrese, adalet ve ahlakla hükmetmiştir. Osmanlı’nın sırrı “kılıç”ta değil, “hikmet”teydi. Devlet büyüklerinin çoğu seyr-i sülûk terbiyesinden geçmişti. Bir medresenin, bir tekkede yetişmiş alimin, bir şeyhin irşadının bir şehri nasıl değiştirdiği ortadadır. Akşemseddin: “Fetih kılıçla değil, kalple olur.” Ebu Suud Efendi: “Adalet mülkün temelidir, ama adaletin temeli takvadır.” Bir toplumda terbiye, ahlak ve ilim birleşirse, Allah o milleti yüceltir.
Bağdat Medeniyeti (Beytü’l-Hikme): Hikmetle Kurulan İrfan Şehri
Bağdat, dünyanın tüm ilmini toplayıp insanlığın hizmetine sunan bir irfan merkeziydi. Müslümanlar Doğu’dan ve Batı’dan gelen ilmi bir araya getirdi ve yeni ufuklar açtı. Bu medeniyet, “Hikmet müminin yitik malıdır” hadis-i şerifinin hayata geçmesiydi. Hikmet, tasavvufun da özüdür; ilim, tefekkür ve keşif birlikte yürütülür. Cüneyd-i Bağdâdî: “İlim yolun kandilidir; ama hikmet onun nurudur.” Hallâc-ı Mansur: “İlim seni Allah’a götürüyorsa ilimdir; yoksa yükten ibarettir.” İlim, hikmet ve marifet birleştiğinde, kalp insanlığı aydınlatan bir güneş olur.
Ümmet Tarihi Başarılarının Bilinmesi – Manevî Motivasyonun Büyük Kaynağı
Endülüs Medeniyeti: İlimde Ufuk Açıcı Cesaretin Ruhu
Endülüs, Müslümanların karanlık çağları aydınlatan bir meşale olabileceğini, ilimle yeryüzünün kaderini değiştireceğini gösteren en büyük delillerden biridir. Bu, salik için büyük bir işarettir: “İlimle yüksel, ilimle nurlan, ilimle insanlığa hizmet et.”
Bu tanıma olmadan ümmet bilinci soyut bir söylem olarak kalır.
Ümmet Bilincinin Şartları
a. Bilgi
- İslam’ın temel kaynaklarını, siyer ve İslam tarihini bilmeyen genç ümmetin sorunlarını anlayamaz.
- Akide, fıkıh, ahlak ve müspet ilimlerde sağlam temelle yetişmek ümmetin dirilişinin şartıdır.
b. Dertlenmek (Himmet ve Gayret)
- Ümmeti dert edinen genç, sorunlar karşısında “banane?” demeyi ayıp sayar.
- Ne kadar büyük hedefi varsa, o kadar büyük ümmet şuuruna sahiptir.
c. Ahlak
- Ümmet bilinci ahlaksız zihinlerde yer bulmaz.
- Doğruluk, adalet, merhamet, infak, emanet, hayâ ümmet şuurunun en görünür izleridir.
d. İstikamet
- Ümmeti savunurken radikalleşmek, taşkınlık yapmak, ölçüsüz davranmak ümmete zarar verir.
- Peygamber ahlakı olmadan ümmet çalışması yapılamaz.
Ümmeti İlgilendiren Meselelere Duyarlılık
Gençler şu konulara duyarlı olmalıdır:
*** Gazze ve Filistin davası
*** Doğu Türkistan’daki zulümler
*** Arakan, Yemen, Afrika kıtası açlık sorunları
*** Mülteci kardeşlerimizin durumu
*** Ümmetin ilmî, siyasî, fikrî parçalanmışlığı
*** Küresel sistemlerin İslam’a yönelik saldırıları
*** Manevî ve ahlâkî yozlaşma
Duyarlılık, sadece haber okumak değil, bir şeyler yapmayı da içerir:
-*- İnfak etmek
-*- Dua etmek
-*- Bilinçlendirme çalışmaları yapmak
-*- Yardım kampanyalarına destek olmak
-*- Tez, yazı, içerik üretmek
-*- STK faaliyetlerine katılmak
Ümmet Bilincinin Eğitimi: Sahabe Modeli
Sahabe gençliği ümmet bilincinin zirvesidir:
- Mus’ab b. Umeyr – davası için konforunu terk etti.
- Ali b. Ebi Talib – risaletin yükünü genç yaşta taşıdı.
- Zübeyr b. Avvam – ümmet için fedakârlık sembolü.
- Üsame b. Zeyd – genç yaşta ordunun komutanı yapıldı.
Onların ümmet bilinci:
-**- Teslimiyet
-**- Fedakârlık
-**- İtaat
-**- Adanmışlık
-**- Sorumluluk alma üzerine kurulmuştu.
Ümmet Bilincinin Pratikteki Yansımaları
Bir genç aşağıdaki özelliklere sahip oldukça ümmet bilincine doğru büyür:
1- Manevî disiplin sahibi (namaz, zikir, Kur’ân düzeni)
2- İnfak eden, paylaşan
3- Topluma faydalı bir alanda uzmanlaşan
4- Dünya Müslümanlarını tanıyan
5- Kültürlerarası duyarlılık geliştiren
6- Adalet ve ahlakı hayatının merkezine alan
7- Sosyal sorumluluk bilinci taşıyan
8- Birlik ve dayanışma ruhunu koruyan
9- Müslümanları ayrıştıran değil, birleştiren
10- İlmi ile amel eden
Ümmet Bilinci Neyi Gerektirmez?
- Körü körüne savunmak
- Şiddete yönelmek
- Kutuplaşma ve mezhepçilik yapmak
- Bilgisizce slogan atmak
- Sosyal medyada öfke üretmek
- Müslümanları tekfir etmek
Bunların hepsi ümmet bilincini öldüren unsurlardır.
Ümmet Bilincini İnşa Eden Kaynaklar (Gençler İçin)
İstersen bunlara detaylı kütüphane listesi de çıkarabilirim:
- Kur’ân ve Tefsiri
- İslam Tarihi: İhsan Süreyya Sırma, Ali Bulaç, Fuat Sezgin
- Ümmet düşüncesi: Sezai Karakoç, Aliya İzzetbegoviç, Mevdudi, Yusuf el-Karadavi
- Davet ve ahlak: İmam Gazâlî, İbn Kayyım, İmam Rabbani
Sonuç
Ümmet bilinci, genç bir Müslüman’ın kimlik, yönelim, hedef ve sorumluluklarını belirleyen bir ruh hâlidir. Bu bilinç, ancak şu dört unsur birleşince kemale erer:

Gerçekten çok faydalı bir yazı şu zamanda iki müslüman bir araya geldiğinde ilk soru hangi cemaattensin toplumdan din kardeşligini çekip yerine cemaat kardeşligini koydular.herşeyin özünden okadar uzaklaştırıldıkki ırk, cemaat, mezhep,yahut nice şeylerde ümmet bilinci yok olmaya yüz tutmakta herkez birbirinden üstün olduğunu savunmakta bilakis bunun için kavgalar edilmekte çok ufuk açıcı bir yazı inşAllah herkes nasiplenir
YanıtlaSilYorum Gönder
İçinizde olan güzellik her zaman yazılarınıza ve dilinize aşkla dökülsün...