Kadiri Yolu

 

Gaflet Nefsin Hastalığıdır

Hayırdan geri ve noksan kalmak gafletten meydana gelir. Gaflet ise nefsin hastalığındandır. İnsan acelesi olsa da imtihan sürecinde aceleci olmaması istenmiştir.

“Allah'ın emri mutlaka gelecektir onda acele etmeyiniz.” Nahl/37 

Nefse devamlı muhalefet edilmesi gerekir. Onun sükunet bulması Allah'ın kullarına bir nimeti ve fazlıdır. Nefsin muhalefette ısrarcı olması Hakka karşı ters hareket edip günaha meyletmesindendir. Karar verip yönelen nefis günaha kapı açar kulakları, gözleri ve bedeni ile harama gider. Bunda etken olan şey şehvettir. Bu da günah işlemenin sebebidir. 

Allah kulunun tövbesini kabul eden ve hem dünyada hem de ahirette affıyla muameledendir. Allah kulunu isyandan kurtarmadıkça kul dünyada bu hatayı yapmaya devam eder ahirette de cezaya müstahak olur. 

Muhabbet ehli ve İrfan sahibi olan kişiler ilahi emirlere ters hareket etmezler ederse bu onlar için cehennem ateşinden bu daha şiddetlidir. Allah Celle Celalühü'nün muhabbeti yerine onun gazabına uğramak azabına uğramaktan daha büyük bir cezadır.

Nefsin bütün özellikleri özetle iki halde toplanır:

Bunlardan biri nefsin azması, istikrarsız ve dengesiz olmasıdır. Diğeri ise kendi isteklerine çok düşkün ve hırslı olmasıdır. Birincisi cehaletten kaynaklanır. Diğeri ise aşırı hırstan doğar. Her ikisi de nefsin fıtratındandır.

Nefsin kararsızlığı kelebek veya cevize benzetilir. Düz bir zeminde ceviz ne tarafa itilirse o yöne gider. Nefis, hırsından dolayı ışığa karşı hassasiyet gösterir dolayısıyla kendini ateşe atan bir kelebeğe de benzer. Kelebek doyumsuz ve kanaatsiz bir şekilde ateşe koşar. Öyle ki ateşin içinde olmak ister. Neticede ateşe düşer ve yanar. Oysa uzak kalabilseydi az bir ışıkla yetinseydi yok olmaktan ve yanmaktan kurtulmuş olacaktı. İşte bu yüzden nefis kelebeğe benzer onun acelecilik vasfı onun yok olmasını sağlar.

Nefsini günah işlemesi dünyayı mamur etme derdi ile olur. İtaatler ise ahireti mamur etme sebebiyle meydana gelir. 

“Dünya muhabbeti bütün günahların başıdır.” Beyhaki   

Hz Adem aleyhisselam işlediği bir günahtan dolayı cennetten çıkarılmış iken, sen oraya bakma imkanına bile ermeden ve bir çok günah sahibi olarak cennete girmek istiyorsun bu nasıl mümkün olabilir?

Bazı alimler hırs sıfatında nefsi bala konan bir sivrisineğe benzetirler. Bu sinek balın hepsini istediğinden içine düşmüş kanatlarıyla ona yapışmış böylece kendisini ölüme götürmüştür. Oysa bal kabının bir kısmına konup ihtiyacını gidermiş olsaydı; sağ salim oradan ayrılacaktı. İşte nefsin hırslı bir şekilde davranması bunun gibidir. Cahil insanda böyledir. Hem kendini, hem ehlini, hem de malını heder eder.

Post a Comment

İçinizde olan güzellik her zaman yazılarınıza ve dilinize aşkla dökülsün...

Daha yeni Daha eski

Öne Çıkanlar

Nefs