Seyr-i Sülûkte Dört Temel Seyir
Tasavvuf terminolojisinde, kâmil bir sâlikin manevi yolculuğu genellikle dört ana seyre (yolculuğa) ayrılır. Bu seyirler, sâlikin Allah'a doğru yaptığı yolculukta kat ettiği makamları gösterir.
Seyr-i İlallah (Allah'a Doğru Yolculuk)
Bu, sâlikin yolculuğunun ilk ve temel aşamasıdır.
- Anlamı: "Allah'a doğru yolculuk."
- Mahiyeti: Sâlikin, kendi nefsinden, kötü huylarından, dünya sevgisinden ve masivadan (Allah dışındaki her şeyden) tamamen yüz çevirerek, Allah'ın isim ve sıfatlarının tecellilerini gözlemlemek suretiyle manevi makamları kat etmesidir.
- Sonu: Bu seyir, kişinin kendi benliğini ve iradesini (nefsini) tamamen İlahi Varlıkta yok etmesi anlamına gelen Fenâ fillah (Allah'ta yok olma) makamına ulaşmasıyla son bulur.
- Hedef: Bu seyirde amaç, kulun, "Ben kimim, nereden geldim?" sorularına cevap bulmasıdır.
Seyr-i Fillah (Allah İçinde Yolculuk)
Bu, Fenâ fillah makamından sonra başlayan ve manevi yolculuğun en derin ve sonsuz aşamasıdır.
- Anlamı: "Allah içinde yolculuk" veya "Allah ile yolculuk." (Bazen Seyr-i Billah olarak da anılır.)
- Mahiyeti: Sâlikin, Fenâ makamında kendi varlığı yok olduktan sonra, Allah'ın esmâ (isimler), sıfât (sıfatlar) ve ef'âl (fiiller) deryasında yolculuk yapmasıdır. Bu, kişinin, her şeyde ve her olayda yalnızca Allah'ın tecellilerini müşahede etmesidir.
- Sonu: Bu yolculuğun bir sonu yoktur; zira Allah'ın isim ve sıfatlarının kemali ve derinliği sonsuzdur. Sâlik bu makamda sürekli ilahi tecellilerle terakki eder.
- Hedef: Bu seyir, marifetin (İlahi bilginin) derinleşmesidir.
Seyirlerin Karşılaştırılması
Seyr-i İlallah, sâlikin Fenâ makamına ulaşmak için yaptığı yükseliş yolculuğudur. Seyr-i Fillah ise Fenâ'dan sonra başlayan, marifetin ve İlahi tecellilerin derinliğinde yapılan sonsuz yolculuktur.

Yorum Gönder
İçinizde olan güzellik her zaman yazılarınıza ve dilinize aşkla dökülsün...