بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّح۪يم
ﷺ
Rahman ve Rahim Olan Allah’ın adıyla. Hamd, O’nadır. Hz. Muhammed salât ve selam O’nun temiz ailesine, ashabına ve kıyamete kadar tâbilerinin üzerine olsun.
Gusül abdesti
Gusl yıkanma işinin yapılması veya kendisi ile yıkanılan su demektir. Guslün meşru delili Yüce Allah'ın: “Eğer cünüp iseniz iyice temizleniniz” Maide 6 buyruğudur. Bu ise bedenin bütününü ile temizlenmesine dair bir emirdir. Şu kadar var ki gözlerin içi gibi suyun ulaşılmasına imkan olmayan ve irade dışı kalan yerler bundan müstesnadır. Bu gibi yerlerin yıkanmasında eziyet ve zarar vardır.
Gusülden maksat temizlenmektir. Cünüplük vücudun bütün kısımlarını etkiler. O yüzden kişi cünüplükten gusül ile kurtulabilir bunun içinde sıkıntı olmaksızın mümkün mertebe vücudun bütününe temiz su ulaştırılıp yıkanmalıdır. Cünüplük sebebiyle önceden helal olan şeyleri yapamamayı ortadan kaldırmak için gusletmek gerekir.
Gusül için örtünmeye gelince: Tenhada yahutta avretine bakması caiz olan kimsenin önünde gusül sebebiyle açılması caizdir. Bununla birlikte örtünmek efdaldir. Peygamber aleyhisselatu vesselam şöyle buyurmuşlardır: “Eşin veya malik olduğun cariyen müstesna avretini açılmaktan koru! Behz sordu: “Bizden bir kimseye tek başına olursa buna ne dersin? Hz Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu: “Allah kendisinden utanılmaya insanlardan daha layıktır.” (İmam Ahmed ve 4 sünen sahibi Hakim ve Beyhaki Behz bin Hakim’den o babasından o da dedesinden senediyle rivayet etmişlerdir.)
Guslü Gerektiren Haller
Guslü gerektiren hallere hadesi Ekber denilmektedir. Nitekim abdest almayı gerektiren hallere de hadisi asgar adı verilmektedir. Mükellef akil baliğ üzerine, hanefilere göre erkek veya dişi olsun guslü gerektiren 7 sebep vardır. Bu sebepler malikilere göre 4 Şafilere göre 5 hanbelilere göre altıdır.
1- Meninin Çıkması
Erkeğin veya kadının şehvetinin artması halinde dışarıya zekerden veya fecirden tazyikle yoğun suyun çıkmasıdır. İhtiyaten gusletmeyi icabettiren haller arasında şunlar vardır: Sarhoşluktan veya baygınlıktan kendisine geldikten sonra meni zannettiği bir ıslaklık bulunursa ihtiyaten gusletmesi gerekir. Gusülden sonra meninin çıkması ile de gusül vacip olur.
Hanefilere göre guslü icabettiren menide şu şartlar aranır: Erkekten ve kadından uyku ve uyanıklık halinde iken şehvetle ve tazyikli olarak çıkması. Şayet ağır bir şey taşımak veya yüksek bir yerden düşmek gibi bir sebeple çıkacak olursa gusül gerektirmez.
Hanefi mezhebi imamları şunlar üzerinde ittifak etmişlerdir. Meni, asıl yeri olan belden şehvet ile ayrılacak olursa, erkeklik organlarının ucundan dışarıya çıkmadığı sürece gusletmek vacip olmaz. Ancak meninin çıkması ile birlikte şehvetin bulunması şart mıdır değil midir konusunda Hanefi mezhebi imamları arasında İhtilaf vardır. Ebu Hanife ile İmam Muhammed'e göre şart değildir, imam Ebu Yusuf'a göre ise şarttır. Bu ihtilafın sonuca etkisi şu şekilde ortaya çıkar: Şayet rüyasında ihtilam olur, lezzet alır, Bununla birlikte abdest alıp namaz kılıncaya kadar meni çıkmaz, sonra çıkarsa, gusül eder ve namazı iade etmez. Bu Ebu Hanife ve imam Muhammed'in göredir. Ebu Yusuf'a göre ise gusletmez. Şayet Cima'dan sonra, fakat uyumadan, küçük abdest bozmadan veya yürümeden önce gusleder, sonra da şehvetsiz olarak ondan meni çıkarsa, Ebu Hanife ile İmam Muhammed'e göre guslü iade etmesi gerekirken, İmam Yusuf'a göre gerekmez. Ebu Hanife ile İmam Muhammed'in görüşü daha ihtiyatlıdır. Çünkü cünüplük şehvetin gereğinin yerine getirilmesidir. Yerinden ayrılmakla birlikte şehvet gerçekleşecek olursa o zaman onun ismi de (yani cünüplük) gerçekleşmiş olur.
2- İnzal olmasa dahi erkek ve kadının sünnet yerinin kavuşması
Erkeklik organının ucunun (haşefe) yahut da ondan kesilen kadarının, ön veya arkadan cimaya tahammül edebilenin, erkek yada dişi olsun, isteyerek veya istemeyerek, uykuda veya uyanıkken fercine girmesi yoluyla meydana gelen cünüplük halidir.
Erkeklik organını bir beze sarmak veya torbaya sokmak gibi, aradaki bir engel ile soksa ve boşalmasa gusletmek vacip değildir. Hanbeli ve Hanefiler böyle demişlerdir. Hanbelilerle Şafiler sokmanın asli bir ferce olmasını şart koşmuşlardır. Erkeğin, hünsanın ön kısmına organını sokması halinde olduğu gibi, asli olmayan bir ferce sokmasında boşalma olmazsa, gusletmek gerekmez. Çünkü böyle bir kimsede asli bir fercin varlığı, kesinlikle söz konusu değildir. Yahut da hünsa erkeklik organını boşalma olmaksızın öne veya arkaya sokacak olursa yine gusletmek gerekmez; Çünkü asli olan hasefenin (erkeklik organının ucunun) kaybolması kesin olarak bilinmemektedir.
3,4- Hayız ve Nifas (Lohusalık)
Nifas ve Hayız ittifakta guslü icap ettirir. Nifas'ın gusletmeyi gerektirmesinin sebebi ise, onun birikmiş aybaşı kanı olmasından dolayıdır. Aybaşı ve Nifas kanının kesilmesi, guslün vücubunun ve sıhhatinin şartıdır. İstihaza kanı dolayısıyla gusletmek vacip değildir. Ancak kesildiğinde gusletmek mendup olur.
5- Şehit olmayan Müslümanın ölümü
Her dört mezhep de Şehit olmayan ve cünüp de olmayan Müslüman ölünün gusledilmesi kifaye yoluyla Müslümanlara vaciptir. Çünkü bineğinden düşüp de ölen kişi hakkında Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurmuştur: “Onu sudir ağacının yaprakları ile yıkayınız ve iki parça bezle kefenleyiniz.” Buhari ve Müslim İbni Abbas’tan rivayet edilmiştir. işte bu, ölenin yıkanmasının vücudunun delilidir. Nitekim peygamber (Sav)'i de yıkamışlardır, ondan sonra Ebubekir (Ra)’da gusledilmiş ve Müslümanlar bu vecibeyi nesilden nesile ifa ede gelmişlerdir.
6- Mürted veya mümeyyiz dahi olsa kafirin İslam'a girmesi
Malikilerle, Hanbeliler eğer bir kafir İslam'a girecek olursa üzerine gusletmek vacip olduğunu söylemişlerdir. Hanefilerle Şafiiler ise şöyle demişlerdir: Cünüp değil ise gusletmesi müstehaptır. Abdest alınması yeterlidir. Çünkü Peygamber (sav) Müslüman olan herkese gusletmesini emretmiş değildir. Şayet bu vacip olsaydı, bu konuda bir kısmına emir verirken diğerlerine vermemezlik etmezdi. O halde bu, emri mendup olduğuna havale eden bir karine (işaret) hükmündedir. Cünüp olarak İslam'a girmesi halinde kafire gusletmesi vaciptir.
Guslü gerektiren ve gerektirmeyen hallerin özet Tablosu
Dikkat edilecek olursa gusül gerektiren iki husus, mesela aybaşı ve cünüplük yahut da sünnet yerlerinin kavuşması ile boşalma bir arada bulunursa, bir tek gusül yeterlidir. Diğer taraftan cumhura göre guslün niyeti abdestin niyeti yerine de geçmektedir. Ancak aksi böyle (yani abdestte niyet gusül için de geçerli) değildir. hanbeliler ise abdest niyetinin de bulunmasını kaçınılmaz kabul etmektedirler.

Yorum Gönder
İçinizde olan güzellik her zaman yazılarınıza ve dilinize aşkla dökülsün...