Az Yemek
Yolun büyükleri
tasavvufun şu dört şartı üzere bina edildiğinde ittifak halindedirler.
1-
Az yemek
2-
Az uyumak
3-
Az konuşmak
4-
Halktan uzaklaşmak
Nefsin terbiyesi için yukarıda
bahsettiğimiz etkili madde içinde yer alan az yemek hakkında yolun büyükleri bakalım neler demişlerdir.
Nefse tamah
yolu açılırsa (her şeye) tamah eder, kanaat yolu açılırsa kanaat eder. Açlığın
sınırı ekmek varken başka bir yiyecek aramayacak durumda olmaktır. Eğer
ekmekten başka katık arıyorsa nefis aç değildir.
Süfyani Sevri-
İbrahim edhem (rah) üç günde bir yemek yerlerdi. Ebubekir Sıddık (Ra) altı
günde bir, Abdullah b. Zübeyr (Ra) yedi günde bir yemek yerdi. Sadık olanların
açlıkta ki sadakatleri kendisi için aç kaldıkları Allaha nazar etmesi, ona
açlığı kolaylaştırır. Hal başkaları tarafından bilinirse iş zorlaşır.
Nefis itminana
kavuşunca, kalp vasıtasıyla ruhun nurları üzerine aksedince etki ve cazibesi
zayıflayıp geri planda kalır ve o zaman ruhun cazibesi (manevi etkisi) daha
kuvvetli olur. Nefis dünyevi yiyecek ve şehvetleri basit görür o durumda;
Resulullah sav’in “ Ben Rabbimin katında gecelerim: O beni yedirir ve içirir.”
Buhari, savm 20: Müslim, siyam 57; Malik siyam 58
Yahya b. Muaz
(rah) “Kişi çok yemeye müptela olduğu zaman melekler ona acıyarak ağlarlar.
Yeme hırsına düşen kimse, şehvet ateşiyle yanmış demektir.”
Tokluk, nefsin
içinde şeytanın gelip gidip sulandığı bir nehir, durumundadır. Açlık da ruhta meleklerin kullandığı bir nehirdir. Şeytan uyumakta olan aç bir kimseden kaçar
(ona tesir edemez)
Denilir ki kul,
“yeme ve içmede israf deresine giderse, ahirete göçmeden önce dünyada acizlik,
zillet ve küçüklük içine düşer.”
Bişri Hafi “
Açlık, kalbi safileştirir, hevayı öldürür ince ve sırlı ilimleri temin eder.”
Hz. Aişe (Ra) “Melekût âleminin kapılarını çalmaya devam ediniz ki, size açılsın” dedi,
kendisine;
- Bu nasıl olur? diye sordular
- “Allah cc. için açlık ve susuzlukla “ dedi.
(zebidi, iftahus sade IX,15)
Lokman (As)
oğluna; “Miden dolduğu zaman fikir uyur, hikmetin dili tutulur, azalar
ibadetten geri kalır.” Demiştir.
Hasan
el-Basri(Rah) “Yemekte iki çeşit katığı bir arada yemeyin o münafıkların yemeğidir.”
Sufilerden
bazıları “Midesini çeşitli yiyeceklerin bozduğu zahitten Allah’a sığınırım.”
Derler
Resullah sav; “Âdemoğlu karnından daha kötü bir kab doldurmamıştır. Hâlbuki insana, belini
doğrultacak kadar birkaç lokma yemesi yeterlidir. Eğer illa yemek durumunda
ise, bari midenin üçte biri yemeğe, üçte birini, içeceğe kalan üçte birini de
nefese ayırarak boş bıraksın” Tirmizi zühd 48, ibnu mace 50,Ahmed, Müsned
IV,132
Sufi, bütün
vaktini ve hayatını Allah cc için vakfetmiş kimsedir. Bunun tüm işleri ibadet
olur. Nitekim Allah cc. Resülüne sav şöyle emretmiştir.
قُلْاِنَّصَلَاتٖىوَنُسُكٖىوَمَحْيَایَوَمَمَاتٖىلِلّٰهِرَبِّالْعَالَمٖينَ
~ ~ ~
6.162 - Ey
Muhammed! De ki: "Şüphesiz benim namazım da, diğer ibadetlerim de, yaşamam
da, ölümüm de âlemlerin Rabbi Allah içindir."
Yiyecek
hususunda dikkat edilmesi gereken en önemli husus helal olmasıdır. Dinin
yasaklamadığı her nimet, Allah cc tarafından, kullarına bir rahmet olarak
verilmiştir. Eğer şeriat sahibi bu vermeseydi, iş çok ağırlaşır.
يَابَنٖىاٰدَمَخُذُوازٖينَتَكُمْعِنْدَكُلِّمَسْجِدٍوكُلُواوَاشْرَبُواوَلَاتُسْرِفُوااِنَّهُلَايُحِبُّالْمُسْرِفٖينَ
7.31 - Ey
Âdemoğulları! Her mescitte ziynetinizi takının (güzel ve temiz giyinin). Yiyin
için fakat israf etmeyin. Çünkü O, israf edenleri sevmez.
Uzun süre aç
kalmak ve yemeği azaltma işi bizzat bir fazilet olmasa gerekir. Eğer olsaydı,
hiçbir peygamber onu kaçırmaz, hele Allah Resulü (sav) onun en son noktasına
ulaşırdı. Nefsi bu yolla terbiye etmenin elbette büyük bir fazilet ve faydası
vardır. Bu inkâr edilemez fakat Allah cc.'nın manevi ihsanlarını sadece bu hale
bağlamak ta doğru değildir.
Bazen her gün
yemek yiyen kimse, kırk gün aç kalandan daha faziletli olabilir. Yine kendisine
ilahi kudretin tecellisinden herhangi bir şey keşfolunmayan bir kimse, Allah'ın kendisine güzel bir marifet verdiği zaman, bu tür tecellilerin keşfine mazhar
olan kimseden daha hayırlı olabilir. Kudret ve her şeye kadir olan zatın
eseridir. Kadir olan Allah cc dostlarına hiçbir şeyi gizlemez. Allah dostu
olanlar ilahi kudretin şu hikmet âlemindeki (esbab) perdeleri arasından devamlı
tecelli ettiğini görür.
Kul kırk gün,
Allah cc. için ihlasla amel eder, amel, zikri, yemek ve diğer durumlarda
zikredilen ölçüler içinde kalırsa bu kırk gün bereketi onun bütün vakti ve
saatlerine yayılır. Avarifül maarif sühreverdi sayfa:288
Yorum Gönder
İçinizde olan güzellik her zaman yazılarınıza ve dilinize aşkla dökülsün...