Kadiri Yolu

 

Amel imandan bir cüz müdür?

Amel imandan bir cüz müdür?


Ehli sünnet inancına göre ameller imanın cüzü değildir. Buna göre deliller şunlardır: 


1- Amel imana dahil olamaz çünkü imanın hakikati doğrulama amelin ki ise yerine getirmektir. Bu bakımdan aralarında kül ve cüz (bütünlük ve parça hali) münasebeti bulunmaz 


2- Kur'an-ı Kerim ve hadis-i şeriflerde ameller daima iman üzerine yüklenmiştir. Gramer kaidesine göre ise, yüklenen başka kendisine bir şeyi yükletilen de başka olmak zorundadır. "Ellezine amenu ve amilus salihati” şeklinde ibare kur'an-ı Kerim'de sıkca geçer burada amel imana yükletilmiştir. Amel imandan ayrıdır. 


3- Amellerin kabule şayan olabilmesi için iman şarttır. Nitekim şu ayeti kerime bunu ifade eder: “Kim iyi amellerde, bir mümin olarak bulunursa…" Taha 112 


4- Bazı ameller terk edildiği halde iman yine sabit kalmaktadır. Şu ayeti kerime buna delildir. "Eğer müminlerden iki zümre birbiriyle dövüşürlerse aralarını düzeltin…" Hucurat 9 


Bütün bunlar amel ile imanın ayrı şeyleri olduğuna delildir o halde amel imandan bir parça değildir.


İtikadi konularda şaka olmaz bu konularda söz söylenirken dikkatli olunmalıdır. Bir kişi dinin hükümlerini Allah'ın hikmeti icabı olduğunu bilerek kabul etmelidir. Hiçbir zaman bir ibadeti beğenmemezlik yapmamalıdır. Böyle bir durumunu sözleriyle ifade edecek şekilde ortaya koyarsa İslam'dan çıktığı ifade edilmektedir. Mesela “Hac’da ne imiş canım” diyerek küçük düşürücü alay edici bir tavır kişiyi dinden çıkartır. Mümin Allah'ı reddetme ve yalancı çıkartma işareti olarak bir hareket veya söylev yapmamalıdır. Mesela bir kimse Allahu Teala ve bütün peygamberlere inandığı halde Hz Muhammed'e inanmazsa veya namaz, oruç gibi ibadetleri reddedip yapmazsa mümin sayılmaz. Yine iman ümitsizlik halinde olmamalıdır. Ölüm anındaki iman muteber bir iman olmadığı ifade edilmiştir.


İnsanlar tasdik ve inkar bakımından 3 gruba ayrılırlar Mümin, Kafir ve Münafık


Dil ile ikrar ve kalbi ile tasdik ettikten sonra "Ben muhakkak bir müminim" kişinin demesi en doğru olanıdır. Onun "Ben İnşallah müminim" demesi doğru değildir.


"Müminler Ancak o kimselerdir ki Allah'a ve resulüne iman ettikten sonra şüpheye sapmazlar…" Hucurat -15


Seyyid Abdülkadir Geylani mümin kimsenin “Ben hakkıyla müminim” demesi caiz değildir. Bilakis ona gereken şey ben “İnşallah müminim” demesidir. Bunun mütevazi olarak söylemesinin kendisinde bir sıkıntı oluşturmayacağı ifade etmektedir.


Post a Comment

İçinizde olan güzellik her zaman yazılarınıza ve dilinize aşkla dökülsün...

Daha yeni Daha eski

Öne Çıkanlar

Nefs